Alla inlägg den 24 november 2010

Av Trollet - 24 november 2010 20:45

Javisst, nu har jag träffat tomten jag med. Han var stor och bullrig och hade en massa gråvitt skägg. Hans festdräkt var röd, men idag hade han bara "vardagskläder" på sig. Tomten är jättegammal. Han berättade att han fyller 150 år nästa år.

Jag frågade lite om hur tomten kunde veta vilka barn som varit snälla, och vilka som varit stygga.

Till svar fick jag att alla barn är snälla innerst inne, men inte alla vågar visa det och därför försöker de få lite uppmärksamhet på annat sätt, t ex genom att bråka. Men innerst inne är alla snälla, inget barn är elakt.

Alla barn får julklappar, inget blir utan.


Jag frågade också lite om hans renar.

Jovisst har han renar svarade han på min fråga, och de är mycket speciella allihopa. Vad som kan kännas jobbigt, berättade tomten vidare, det är att renarna inte blir lika gamla som tomten. Därför måste tomten vissa år lämna över en rens slädposition till en ny och yngre ren. Men det är livets gång, alla blir inte jättegamla. De nya renarna döps alltid efter den de efterträder.


Jultomten berättade också lite om hur man delar ut julklappar i olika länder.

I en del länder läggs julklapparna under granen på julaftonsnatten, t ex i Danmark och Finland, i vissa familjer även i Sverige.

I USA och många andra länder så delas julklapparna ut på Juldagen, och lämnas för det mesta under granen. Men ibland kan mindre paket stoppas i en julstrumpa eller en sko.

I en del andra länder som t ex Holland, Tyskland och Belgien delas julklappar ut den 5 eller 6 december istället, och då är det inte Jultomten som delar ut julklapparna utan en figur vid namn S:t Nikolaus, som dock bär snarlika kläder som jultomten här i Sverige.


Sedan satt vi och småpratade över en tallrik mycket god Julgröt som lagats efter ett speciellt recept, och lite varm glögg.

Innan jag skulle gå frågade jultomten om jag hade någon önskan så här inför Julen, även fast vi troll inte firar jul på samma sätt som människorna.

Svaret hade jag funderat på länge, och nu kändes det så självklart.

Vad jag önskade mig, jo att alla barn i alla länder skulle få uppleva julglädje och julefrid.

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards