Alla inlägg under oktober 2010

Av Trollet - 31 oktober 2010 17:30

Idag höll jag mig inomhus större delen av dagen, för mor behövde hjälp att städa undan lite inomhus. Det har varit rätt blött och slaskigt ute ett tag nu, så det är klart att det blir smutsigt inomhus då när man springer ut och in.

Mina två lillsyrror hjälpte också till, medan mina äldre bröder var ute och hjälpte far utomhus där han behövde en del hjälp han med.

När allt var klart och även far och brorsorna hade kommit in, då var det skönt att sätta sig ner och dricka varm choklad.

Av Trollet - 30 oktober 2010 17:45

.......händer det saker.

Ja speciellt ikväll. För när jag var på väg för att hämta lite pumpabitar i ett av våra vinterförråd, så såg jag flera hemska varelser. De ser oftast rätt otäcka ut men låter mest som barn i olika åldrar.

Jag hade gömt mig väl och såg på dem därför på avstånd.

Jodå jag vet att människobarn har som tradition att två gånger varje år klä ut sig i olika förklädnader och föra ett ruskigt oväsen många gånger.

Den ena av de gångerna är då tydligen idag och den kallas för Halloween.

Så småningom hade de passerat och jag fortsatte till förrådet, för idag tänkte mor göra pumpapaj i mängder så vi har framöver.

Av Trollet - 29 oktober 2010 19:30

Ja för precis som alla andra har ju vi svårt att hitta mat på vintern. Därför håller vi på att för fullt fylla våra förråd. Idag samlade jag lite fler ekollon, men det går ju inte att ta så många åt gången, så en får ta några i taget men flera omgångar istället. Som tur är så är vi några stycken i min familj som hjälps åt. Men mest är det vi trollungar som ordnar matförrådet, för mor och far har mycket annat att göra. Jag har ju några syskon så det går ju bra att hjälpas åt då.


  

Av Trollet - 28 oktober 2010 16:15

Idag gjorde lillsyrran och jag sällskap till vår fina "vitmosse skog".

Här finns det mycket lavar och mossor, och skogen är väldigt vacker att gå omkring i. Det var skönt ute idag och det var så tyst överallt.

Möjligen hördes en eller annan hund på avstånd, men annars var det tyst och stilla i skogen. Det var så skönt att bara strosa omkring där.

Vi har ju hunnit samla in mycket mat nu, så vi ska nog klara av vintern, även om den blir lång, så nu varvar vi ner inför vintern.


  

Av Trollet - 27 oktober 2010 16:00

När man är mycket i skogen så hittar man ofta en massa spännande saker.

Idag t ex då jag var ute på en skogstur igen, då kom jag till ett ställe där det fanns en hel del lingon kvar.

Troligen hade inte människorna hittat det här lingonstället, eller så hade de plockat tillräckligt. Men det var ju bara bra, för nu fanns det lite över till oss och vår familj också.

Det kanske var så att här bodde det människor som vet att det finns andra i skogen som också behöver en del av skogens härliga utbud av olika bär för att klara vintern, och därför lämnade lite kvar även till oss "småttingar".

Jag blev oavsett vilket, glad över mitt fynd och syrran och jag plockade glatt först munnen full och magen mätt, sedan tog vi med resten hem till de övriga i familjen.


      


Av Trollet - 26 oktober 2010 13:45

Jodå idag gav jag mig ut på äventyr ser ni. Jag packade en ryggsäck med lite matsäck, och sedan begav jag mig iväg till en skog en bra bit härifrån.

Det tog ju ett tag att ta sig dit, men väl där var det väldigt gott med matsäck. Jag hittade en jättehärlig plats med en massa ljung. Den var perfekt att sitta i för dels kunde jag gömma mig där, om nu en människa eller ngt annat skulle komma förbi, men sedan var den varm och skön att sitta på också.

Mor har flätat korgar några gånger av ljungens rötter. De korgarna blir riktigt hållbara. Så jag tänker ta lite ljung med mig hem idag.


       



  

Av Trollet - 25 oktober 2010 20:15

Ja nu är nyponen riktigt fina, så vi samlar dem så ofta vi kan. Idag var jag iväg på egen hand och hittade ett underbart nyponsnår med stora härliga nypon. Gissa om jag plockade med mig flera stycken hem.


        


Av Trollet - 24 oktober 2010 18:15

Idag ville jag inte stanna i grottan hela dagen, för det var så vackert väder ute. Så jag smög iväg ut på en promenad i skogen bland lavar och mossor och nedfallna löv. 

Jag hittade en mysig plats där jag satte mig ner en stund i mossan. Det var så skönt att bara få ha lugn och ro omkring sig, bara få vara för sig själv ett tag. Jag lyssnade på några fåglar som kvittrade och såg en lite skogsmus kila förbi en bit framför mig. Den ställde sig upp på bakbenen för att se bättre och sedan kilade den iväg igen.

 

  

Ovido - Quiz & Flashcards