Alla inlägg den 23 november 2010

Av Trollet - 23 november 2010 22:30

Idag har jag äntligen kommit till Tomtens Berg.

Här sägs det att det bor en tomte som har koll på alla barn som är snälla eller stygga. Men hur han skulle kunna det ville jag ju gärna veta, så jag hade bestämt mig för att försöka träffa tomten.

Jag vet ju att många mindre människobarn faktiskt tror på tomten, men så är det inte hos oss trollfamiljer. Men det berättar jag mer om en annan gång.


När jag började närma mig Tomteberget kände jag hur det började pirra i magen av spänning och förväntan. Lite läskigt var det nog också. Men mest spännande.


Efter en stunds promenad mot bergets topp mötte jag en av tomtens hjälpredor.

Jag förstod att jag var på rätt väg, men jag frågade för säkerhets skull.

Jodå jag var på rätt väg.

Innan jag gick frågade den här lilla tomtenissen om jag hade en önskan så här inför jul. Det hade jag ju, men inte bara en, utan fler.

Tomtenissen sa då att jag, innan jag kommer fram till tomtebergets topp, måste jag ha bestämt mig för en av alla önskningar jag hade.

Tomten har inte till uppgift att uppfylla alla mina önskningar, bara en av dem. Men då måste den vara speciell.

När jag försiktigt undrade hur tomten skulle kunna veta om jag hade bara en speciell önskning, eller fler, så fick jag till svar att "Tomten vet allt".

Med de orden gick han så vidare och försvann bort i skymningen.


  




Nu blev jag väldigt villrådig. För hur skulle jag kunna välja en enda önskning......

Jag hade ju så många.

Men vartefter jag fortsatte min resa mot Tomtebergets topp, så började jag fundera på en önskan som skulle vara speciell.

Jag menar eftersom jag är en trollunge så har jag ju aldrig firat jul som människor gör, och därför aldrig träffat tomte eller en tomtenisse.

Vad som förvånade mig mest var att tomtenissen jag mötte aldrig sa ens något om att jag var en trollunge..........

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards